Twee assurantiekantoren, met dezelfde specialisatie op het gebied van transport, besluiten om meer samen te werken door elkaars expertise te benutten en synergie in te zetten: “Op deze manier creëren we nieuwe kansen voor ons bedrijf, maar belangrijker nog; voor onze klanten.” Maak kennis met onze twee SAA vestigingsdirecteuren uit de transportsector: Peter van Wissen (SAA Van Wissen in Maastricht) en Simon Kaandorp (SAA Hoofdstad in Diemen) vertellen over hun weg naar de Transportwereld en de samenwerking.
De samenwerking
Nu ook Hoofdstad Verzekeringen dit jaar volledig is aangesloten bij SAA Verzekeringen, ligt voor Simon Kaandorp de uitdaging om samen met Peter van Wissen dezelfde koers te varen. Allebei staan ze er positief in. “We hebben zoveel raakvlakken dat we elkaar in die zin moeten helpen”, reageert Peter van Wissen. “Ook ik zie veel kansen. Als SAA Hoofdstad een klant heeft in het zuiden of SAA Van Wissen in het noorden van het land, dan kunnen we juist nu beter met elkaar schakelen”, vult Simon aan.
Bovendien hebben beide vestigingen weaer hun eigen portefeuille en daarmee ook hun eigen specialisme binnen de transportsector. Zo richt SAA Van Wissen zich veel op klanten in het grondverzet en SAA Hoofdstad is gespecialiseerd in horizontaal en verticaal transport, zoals hijskranen en hoogwerkers. Op deze manier vullen zij elkaar mooi aan.
Wat u als transportondernemer van SAA Hoofdstad en SAA Van Wissen mag verwachten
Expertise
Simon: “Wij maken een zo accuraat mogelijke risico-inschatting en lopen zorgvuldig bepaalde contracten door, zodat u weet wat bepaalde clausules inhouden en wat er van u wordt gevraagd. Mocht er dan iets gebeuren, weet u exact wat uw dekking is.”
De juiste dienst voor een eerlijke prijs
Peter: “Als tussenpersoon hebben wij meer inkoopkanalen dan een maatschappij. Door in gesprek te gaan met verschillende klanten weten wij exact waar de klantbehoefte ligt. Op deze manier weten we het juiste product in te kopen voor een eerlijke prijs. Bovendien hebben wij goede schaderegelaars op kantoor, die heel nauw bij een zaak betrokken zijn.”
Wij gaan een stapje verder in onze service
Simon: “Daarnaast gaan wij ook nog een stapje verder in de service, bijvoorbeeld door het verhalen van bedrijfsschade en –stilstand. Wij blijven up-to-date wat betreft de ontwikkelingen en activiteiten van elk transportbedrijf dat via ons is verzekerd. Het is belangrijk voor ons om te weten wat een transporteur vervoert, zodat we de risico’s per transportproduct nauwkeurig afdekken. Hier komt risicomanagement bij kijken.”
Over Peter van Wissen
Op 22 jarige leeftijd kwam Peter van Wissen door zijn ooms in aanraking met de verzekeringswereld. Hij besloot een aantal assurantiestudies te volgen en begon bij een assurantiekantoor. Nadat hij wat jaren ervaring had opgedaan, ging hij in 1989 voor zichzelf aan de slag.
Ik begon mijn eigen assurantiekantoor in de sector transport. Het aantal transportgespecialiseerde assurantiepartijen was erg klein. Dus ben ik mij daarin gaan specialiseren om die vraag op te vangen. Op dat moment had ik nog geen klanten. Ik nam een medewerker aan om samen met mij brieven uit te sturen, zodat ik klanten kon werven die een eigen grondverzet- of transportonderneming hadden. Sindsdien begon mijn onderneming te groeien met steeds meer medewerkers, maar ook specialisaties zoals pensioen- en levensverzekeringen. In 2015 kwamen we in contact met SAA Verzekeringen en besloten we onze krachten te bundelen.
Over Simon Kaandorp
Simon Kaandorp zit al meer dan 35 jaar in de assurantiën. Tijdens zijn diensttijd heeft hij zijn assurantiepapieren gehaald om vervolgens bij zijn vader en broer aan de slag te gaan als accountmanager buitendienst.
Mijn focus lag vrijwel direct op het MKB met een affiniteit voor transport. Nadat ik een paar jaar gewerkt had bij mijn vader, begon ik bij Zicht risico- en verzekeringsadviseurs. Hier heb ik 25 jaar gewerkt, verschillende stappen gemaakt en ben geëindigd als vestigingsdirecteur. Na 25 jaar Zicht vond ik het tijd voor een nieuwe uitdaging waar ik leidinggeven en meewerken kon combineren. Deze uitdaging vond ik uiteindelijk bij SAA Hoofdstad als vestigingsdirecteur, waar ik sinds 1 augustus 2020 ben begonnen. Als vestigingsdirecteur wil ik het goede voorbeeld geven door een ondernemend voorman te zijn voor bijvoorbeeld onze accountmanagers. Ik vind het supergaaf om met de accountmanagers mee te reizen en ze te coachen. Daarnaast krijg ik energie als ik zelf met klanten aan de slag ga.
Ons advies op basis van de ontwikkelingen die nu spelen binnen de transportsector
Creëer waarde voor uw opdrachtgever
“Naast het zorgdragen voor de zending is het belangrijk om alle facetten in dit proces mee te nemen, zoals labelen, ompakken en het zorgvuldig verzorgen van de douanedocumenten. Zo heeft u als transporteur overal aan gedacht. En dit staat los van duurzame initiatieven zoals elektrisch rijden of een andere manier van rijden en bevoorrading”, vertelt Simon.
Good practice
Simon voegt hier nog aan toe: “Met een andere manier van rijden bedoel ik bijvoorbeeld treinen als transportmiddel, die ervoor zorgen dat er minder vrachtwagens de weg opgaan. Dit doet mij denken aan een voormalig klant die een treinterminal gebouwd heeft in Polen. Deze treinen rijden een aantal keer per week naar andere Europese landen om spullen af te leveren bij Ikea. Dit bespaart 60 vrachtritten. Dit is natuurlijk een hele mooie kans op het gebied van duurzaamheid.”
Technologie en duurzaamheid: de toekomst voor transport
Computergestuurde hulpmiddelen gaan een belangrijke rol spelen als we het hebben over een andere manier van distribueren. Denk hierbij aan een bepaalde tool dat alle vrachtwagens met dezelfde snelheid een kant op rijden, tenzij een chauffeur een afslag moet nemen. Om te voorkomen dat er teveel grote vrachtwagens in de grootstedelijke gebieden rijden, is de samenwerking met de ‘hubs’ in deze steden van belang. Zo kunnen er afspraken gemaakt worden om in de stad met kleinere bakwagens te gaan rijden. De combinatie van technologie en duurzaamheid gaat echt het verschil maken in de toekomst binnen de transportmarkt.