Binnen het schadeteam is geen dag hetzelfde. Zeker in het stormseizoen dit jaar hebben de Ciara-, Dennis- en Ellenstorm flink voor wat onstuimigheid gezorgd. Wij nemen u graag mee achter de schermen en vertellen hoe een werkdag in het Marine schadeteam er uitziet.
“Mijn dag begon vandaag al vroeg. Door de straffe wind was een schip om 02:00 uur vannacht losgeslagen van de afmeerplek in Hansweert. Gelukkig had het bergingsbedrijf ter plaatse het schip alweer snel te pakken en kon het weer veilig afgemeerd worden. Nadat ik dit incident binnenkreeg maakte ik een afspraak met de berger om de kosten samen te bespreken. Daarna ben ik weer snel mijn bed ingedoken voor een paar uurtjes slaap.
Om 8:00 uur ’s ochtends ben ik in de auto gestapt om naar kantoor te gaan. Eenmaal op kantoor maakte ik het dossier aan over de stormschade van vannacht en informeerde ik de verzekeraars. Van de schipper heb ik nog een aantal documenten nodig om het gehele schadeproces af te wikkelen. Dit stemmen we telefonisch even af, zodat alles aan boord verzameld kan worden. Met de berger maak ik nog een afspraak om de hoogte van het hulploon te bespreken zodra alle stukken voorhanden zijn. De klant hoeft zich hierover dus niet druk te maken. Ondertussen hoor ik ook schadesituaties van andere directe collega’s. Kennelijk was de storm toch heftiger dan gedacht!
Na mijn administratieve taken, is het alweer tijd voor het commerciële overleg. We sparren met de commerciële collega’s over de komende acties, de kansen in de markt, nieuwe producten en de concurrentie.
Na de lunch werd ik gebeld door een scheepswerf waar een schip in aanbouw ligt; er is een forse brand geweest die aanzienlijke schade heeft aangericht. Ik heb meteen de verzekeraars hierover ingelicht en een expert betrokken. Vanwege de heftigheid van de brand ben ik direct naar de klant toe gereden om de juiste gang van zaken te coördineren. Dit wordt door onze klanten als zeer prettig ervaren. Als schademan maak ik gelijk duidelijke afspraken over hoe te handelen met autoriteiten, brandweer en herstellers. Dit neemt veel zorgen uit handen van de klant.
Vervolgens zijn de schadeclaims beoordeeld en getekend, zodat de boekhouding weer verder kan en schades betaald kunnen worden.
Om 15.30 uur had ik een afspraak met een collega om samen met een verzekeraar de tekst van een nieuw ontworpen clausule na te lopen en waar nodig nog aan te passen. Na wat kleine tekstuele veranderingen kon het worden opgenomen in de voorwaarden. Inspelen op actuele ontwikkelingen is noodzakelijk en in het belang van onze relaties.
Daarna even mijn mailbox bijgewerkt, een aantal gespecificeerde facturen voor reparaties naar de diverse experts verzonden en twee schadeafrekeningen in het digitale beurssysteem geschoten, zodat verzekeraars ernaar kunnen kijken. Makkelijk hoor, de nieuwe technieken die het ons mogelijk maken met de verzekeraars te communiceren zonder hen daadwerkelijk te ontmoeten.
Aan het einde van mijn werkdag heb ik mijn agenda bijgewerkt en wat herinneringen uitgestuurd naar klanten, experts, verzekeraars en tegenpartijen. Hierdoor weten we zeker dat er geen dossiers tussendoor glippen.
Nu mijn werkdag erop zit, sluit ik mijn dag af met een gezellige netwerkborrel bij een advocatenkantoor, waar ik even kon bijkletsen met diverse advocaten, experts, verzekeraars en andere makelaars. Om 20:00 uur ben ik richting huis gegaan. Nu maar hopen op een rustige nacht zonder incidenten.”