Interview met Sjaak Oudakker
Onze maritieme specialisten, bezochten Sjaak Oudakker van Oudcomb om zijn laatste schip ‘Oranje Nassau VI’: een roestvrijstalen tanker, te bewonderen.
De relatie tussen SAA Overvliet en Oudcomb gaat al vele jaren terug. 30 jaar geleden tekenden Sr. en Jr. Oudakker het contract om de ‘Oranje Nassau’ via ons te verzekeren. In de afgelopen 30 jaar heeft de familie Oudakker natuurlijk niet stilgestaan. Wij zijn dan ook erg benieuwd hoe Sjaak Oudakker zijn nieuwe concept ‘Oranje Nassau V & VI’ tot stand is gekomen en hoe hij omgaat met de verduurzaming in de binnenvaart.
Het schip 'Oranje Nassau V & VI' op papier
Normaliter ga je met bepaalde eisen naar een tekenbureau, waar vervolgens een ontwerp uitrolt met het benodigde gewicht aan ijzer. Dit keer wilde ik het eens andersom doen. Ik ben naar het tekenbureau ‘SB Shipbuiliding Solutions’ gegaan. Ik vertelde ze dat ik een schip van 14 meter breed wil en dat het ijzer dat hiervoor nodig is niet meer mag wegen dan 1050 ton staal.Deze manier van werken is niet standaard. Het tekenbureau moest hier dus goed over nadenken. Al snel kwamen ze bij mij terug dat ze dit zien als een mooie uitdaging. De eerste stap is hiermee gezet.
Het eindresultaat mag er wezen...
De rondleiding op het schip
“Over de inrichting is nagedacht. Aangezien de bemanning hier net zo veel is als thuis, zijn ook gemak en comfort meegenomen in het ontwerp.”
Sjaak Oudakker en zijn neef Rob Oudakker, die als kapitein op het schip gaat varen, geven een rondleiding: “Aan het gezamenlijke woongedeelte en andere vertrekken wordt nog hard gewerkt. De bemanningsleden willen we privacy en rust gunnen. Alle slaapvertrekken zijn daarom voorzien van een eigen badkamer, toilet en goed geluidsisolerende wanden. De woonkamer is onder andere voorzien van een moderne keuken met eiland en een sfeervolle zithoek voor iedereen”, aldus Sjaak Oudakker. Ook wij zien dat hier aan alle details is gedacht. Gekscherend beweert Rob Oudakker met een knipoog: “Ook hier zijn de 75-inch-televisie en Xbox heel belangrijk!”
Aangezien Rob Oudakker de kapitein wordt aan boord, zal hij voornamelijk te vinden zijn in de stuurhut: “Zoals je ziet wordt ook hier nog hard gewerkt om de stuurhut in te richten. De hoeveelheid zichtbare kabels is nu dan ook niet te missen. Aan boord van dit schip zijn er ongeveer 35 kilometer aan kabels getrokken. Het schip wordt ook voorzien van een zogeheten track-pilot, waarmee men in de toekomst semiautonoom kan varen.” “Nee, Rob je mag nog niet naar huis”, lacht Sjaak Oudakker.
Duurzaam varen
Hoe is het duurzaamheidsaspect meegenomen in het ontwerp?
Als je wat innovatiefs bedenkt loop je tegen van alles aan, zoals wet en regelgeving.
Hoe zit het eigenlijk met de brandveiligheid van deze accu’s?
“Onder deze lege ruimte, waar wij de accu’s willen plaatsen, zit een watertank die we kunnen laten vollopen. Accu’s zijn namelijk niet te blussen. Om dit te ondervangen hebben we de inhoud van de tank laten berekenen. Mocht het misgaan met de accu’s, dan vallen deze in de juiste hoeveelheid water en worden ze op deze manier alsnog geblust”.
Wat voor innoverende technieken worden er nog meer toegepast?
“Het schip wordt aangedreven door drie dieselgeneratoren, geleverd door Koedood, die in de machinekamers op het voorschip staan. Het innovatieve hieraan is dat deze op verschillende toerentallen/vermogens kunnen draaien zonder dat de voltage daalt. Deze generatoren kunnen aan elkaar gekoppeld worden om een grote stroombom te creëren. Deze stroom wordt vervolgens voor alles gebruikt: het aandrijven van de L-drives op het achterschip, de ladingpompen, het licht, de keuken en de badkamers. We hebben veel minder vermogen geïnstalleerd en krijgen hier meer flexibiliteit voor terug. Nu de motoren op één plaats bij elkaar staan, geeft ons dit in de toekomst ruimte om te schakelen naar andere technieken”.
Al 30 jaar bij SAA Overvliet
“Een langdurige relatie met een aanspreekpunt die ik kan vertrouwen is voor mij belangrijk. Het is lastig om dit op te bouwen als je met regelmaat van relatie wisselt in ruil voor een beetje korting. Het op elkaar kunnen rekenen in moeilijke tijden is mij veel meer waard dan alleen een korting elders. Dit is ook wat ik mijn zonen meegeef. SAA Overvliet kent mijn behoeftes, weet waar ik mee bezig ben en vertaalt dit naar de verzekeraars. Neem de hoofdmotor als voorbeeld. Die is bij ons vervangen voor drie generatoren. Je moet erop kunnen vertrouwen dat deze risico’s goed in kaart zijn gebracht en bij solvabele verzekeraars zijn ondergebracht. Door jarenlange samenwerking weet je van elkaar wat er verwacht wordt”, aldus Sjaak Oudakker.