Nu geopend08:00 - 20:00
088 - 551 4444
Meestgestelde vragen

Conversie Nationale-Nederlanden

Adviseur
Bij de Nationale-nederlanden werken we samen om de agenten te informeren over de laatste veranderingen.
Gepubliceerd op: 13 mei 2025
Leestijd: 3 minuten

Voortgang NN Conversie

Graag informeren wij u over de voortgang van de NN Conversie. 

Conversie verzonden

De conversie van de particuliere portefeuille is inmiddels in de laatste fase gekomen. De conversie is in de systemen verwerkt en de polissen en brieven vallen binnenkort bij de klanten op de mat. Zoals eerder aangegeven gaat het om relaties met een particuliere verzekering die minimaal één polis hebben binnen de branches die we gaan converteren.

Eerder is al een vooraankondiging verzonden aan de relaties met algemene informatie. In de begeleidende brief die we gaan verzenden wordt verwezen naar onze landingspagina voor de conversie, waar klanten verdere informatie kunnen vinden, zoals de verschillenlijsten van NN. Voor de zakelijke conversie hebben we deze conversiepagina ook gebruikt en is deze nu uitgebreid voor de particuliere portefeuille.

Klik hier voor de conversie Nationale-Nederlanden

Gevolgen voor de klant

De conversie is erop gericht om de klant zo min mogelijk te belasten. Echter, sommige wijzigingen worden door Nationale-Nederlanden opgelegd:

  • Wijziging van voorwaarden: De voorwaarden worden geüpdatet naar de meest actuele versie. In de meeste gevallen biedt dit voordelen, omdat de nieuwe voorwaarden vaak uitgebreider zijn.
  • Eigen risico’s: De diversiteit aan eigen risico’s wordt aangepast aan de standaard eigen risico’s van het product. Sommige eigen risico’s zijn nog omgerekende bedragen uit de guldentijd. Dit kan zowel positief als negatief uitpakken voor de klant. Bijvoorbeeld, bij een eigen risico van € 150,- en standaard opties van € 100,- of € 250,-, wordt het eigen risico naar € 100,- omgezet, omdat dit het dichtstbijzijnde bedrag is.
  • Clausules: Deze worden omgezet naar de meest passende, actuele clausules. Veel clausules zullen verdwijnen, omdat ze niet meer relevant zijn of inmiddels in de voorwaarden zijn opgenomen. De omzetting gebeurt in overleg met Nationale-Nederlanden.

De premies zullen door deze omzetting niet veranderen. Wel kunnen premies per contractvervaldatum wijzigen door bijvoorbeeld indexering of premieverhoging door de verzekeraar.

Op elke polis komt een DIC-clausule (Difference in Condition). Hiermee heeft de klant nog twee jaar het recht om zich op de oude voorwaarden (inclusief oude clausules en eigen risico’s) te beroepen. Na deze periode vervalt dit recht. Bij schade kan de relatie nog 2 jaar alsnog een beroep doen op de oude voorwaarden, indien deze voordeliger uitpakken voor de relatie.

Specifieke informatie per product

Binnenkort zullen wij op Extranet een bericht plaatsen met specifieke informatie per product. Dit omvat onder andere hoe we omgaan met specifieke groepen/dekkingen binnen een product die we niet konden converteren, zoals het jagersrisico op de AvP en leegstand en rieten daken op brandverzekeringen.

Omdat wij niet in alle gevallen alle benodigde informatie hadden om de producten te converteren, zijn we in die gevallen uitgegaan van verrijkte gegevens van de verzekeraar of van standaard waardes. In de berichten op Extranet zullen wij de meest gebruikte standaard waardes aangeven.

Producten die worden omgezet:

  • AvP
  • Inboedel
  • Opstal
  • Auto
  • Reis
  • Ongevallen
  • Rechtsbijstand
  • Bromfiets
  • Motor scooter
  • Oldtimer

Producten die voorlopig niet worden omgezet:

  • Losse Glasverzekeringen
  • Toercaravan
  • Oldtimer motor
  • Oldtimer bromfiets
  • Aanhanger/Oplegger
  • Verkeersrechtsbijstand
  • Losse Ongevallen Inzittendenverzekeringen
  • Kostbaarheden
  • Buitenhuis
  • Recreatie- of 2e woning

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact met ons op.

Deel artikel

Bel mij voor vrijblijvend advies

Wij bellen u dan zo snel mogelijk terug (op werkdagen tussen 08:30 en 17:00 uur).

Of bel ons op: 088 551 4444

Uw naam*
+40 jaar
100% onafhankelijk
+375.000
klanten gingen u voor
7,6
voor klantvriendelijkheid
12
kantoren in NL