Schadebehandeling
Heeft u schade? Dat is ontzettend vervelend. Wij doen er alles aan om u goed te helpen.
Uw schademelding doet u via uw adviseur, of direct bij ons.
Let op: doet u de melding direct bij ons? Meld uw schade daarna ook altijd bij uw adviseur. Uw adviseur kan u namelijk volledig begeleiden tijdens het schadeproces.
Wat kunt u van ons verwachten?
- Wij regelen de schadebehandeling snel en deskundig.
- Als een schade hersteld kan worden, kunnen wij samen met de verzekeraar een herstelbedrijf inschakelen.
- Wij houden ons aan de afspraken die wij met u hebben gemaakt in de polisvoorwaarden, clausules en op uw polis.
- U ontvangt binnen 10 werkdagen van ons een bericht. Dit kan een van de volgende berichten zijn:
- U ontvangt informatie over de schadevergoeding.
Bent u verzekerd voor de schade? Dan krijgt u een vergoeding. In ons bericht leest u hoe hoog die vergoeding is. Na dit bericht duurt het maximaal vijf werkdagen voor u de vergoeding krijgt.
Moeten wij de vergoeding terugvragen aan iemand anders? Bijvoorbeeld omdat iemand anders aansprakelijk was voor uw schade? Dan hoeft u hier niets voor te doen. Wij regelen dit zelf.
- Wij vragen u om meer informatie.
Hebben wij niet voldoende informatie om te beslissen over uw schadevergoeding? In ons bericht leest u welke informatie wij nog nodig hebben en waar u dat heen kunt sturen.
- Wij moeten een expert inschakelen om uw schade te beoordelen.
Soms kunnen wij niet zelf bepalen wat de omvang van uw schade is. Dan vragen wij een expert om dat voor ons te onderzoeken. In ons bericht leest u hoe dat gaat.
- U bent niet verzekerd voor de schade.
Bent u niet verzekerd voor de schade? Dan krijgt u ook geen vergoeding. In ons bericht leest u altijd waarom wij de schade niet vergoeden.
- Wij regelen de schadebehandeling snel en deskundig.
- Als een schade hersteld kan worden, kunnen wij samen met de verzekeraar een herstelbedrijf inschakelen.
- Wij houden ons aan de afspraken die wij met u hebben gemaakt in de polisvoorwaarden, clausules en op uw polis.
- U ontvangt binnen 10 werkdagen van ons een bericht. Dit kan een van de volgende berichten zijn:
- U ontvangt informatie over de schadevergoeding.
Bent u verzekerd voor de schade? Dan krijgt u een vergoeding. In ons bericht leest u hoe hoog die vergoeding is. Na dit bericht duurt het maximaal vijf werkdagen voor u de vergoeding krijgt.
Moeten wij de vergoeding terugvragen aan iemand anders? Bijvoorbeeld omdat iemand anders aansprakelijk was voor uw schade? Dan hoeft u hier niets voor te doen. Wij regelen dit zelf. - Wij vragen u om meer informatie.
Hebben wij niet voldoende informatie om te beslissen over uw schadevergoeding? In ons bericht leest u welke informatie wij nog nodig hebben en waar u dat heen kunt sturen. - Wij moeten een expert inschakelen om uw schade te beoordelen.
Soms kunnen wij niet zelf bepalen wat de omvang van uw schade is. Dan vragen wij een expert om dat voor ons te onderzoeken. In ons bericht leest u hoe dat gaat. - U bent niet verzekerd voor de schade.
Bent u niet verzekerd voor de schade? Dan krijgt u ook geen vergoeding. In ons bericht leest u altijd waarom wij de schade niet vergoeden.
- U ontvangt informatie over de schadevergoeding.
Wat verwachten we van u?
- Om uw schade te kunnen behandelen hebben wij een volledig ingevuld schadeformulier nodig. Wij verwachten dat u de antwoorden naar waarheid invult.
- Zorg ervoor dat de schade niet groter wordt.
- Verleen alle medewerking die nodig is om de schade goed te kunnen regelen.
- Geef alle informatie aan de expert die nodig is om de schade te kunnen bepalen.
- Pleeg geen fraude. Bijvoorbeeld door een verkeerde voorstelling van zaken te geven, of meer declareren dan de daadwerkelijke schade. Als wij fraude constateren, nemen wij passende maatregelen. Kijk hier voor ons fraudebeleid.
Wat als u het niet eens bent met onze beslissing over de schadevergoeding?
Heeft u een klacht over onze dienstverlening? Of bent u het niet eens met onze beslissing over uw verzoek om schadevergoeding? Bespreek uw klacht dan met uw verzekeringsadviseur. Die bekijkt met ons of er een oplossing kan worden gevonden. Bent u niet tevreden met het resultaat?
Dan kunt u een klacht bij ons indienen.
Bent u vervolgens niet tevreden met de behandeling van uw klacht door ons interne klachtenbureau? Dan kunt u naar het Klachteninstituut voor de financiële dienstverlening (KiFiD), zie kifid.nl. Het KIFID behandelt alleen klachten van consumenten die niet handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
- Om uw schade te kunnen behandelen hebben wij een volledig ingevuld schadeformulier nodig. Wij verwachten dat u de antwoorden naar waarheid invult.
- Zorg ervoor dat de schade niet groter wordt.
- Verleen alle medewerking die nodig is om de schade goed te kunnen regelen.
- Geef alle informatie aan de expert die nodig is om de schade te kunnen bepalen.
- Pleeg geen fraude. Bijvoorbeeld door een verkeerde voorstelling van zaken te geven, of meer declareren dan de daadwerkelijke schade. Als wij fraude constateren, nemen wij passende maatregelen. Kijk hier voor ons fraudebeleid.
Wat als u het niet eens bent met onze beslissing over de schadevergoeding?
Heeft u een klacht over onze dienstverlening? Of bent u het niet eens met onze beslissing over uw verzoek om schadevergoeding? Bespreek uw klacht dan met uw verzekeringsadviseur. Die bekijkt met ons of er een oplossing kan worden gevonden. Bent u niet tevreden met het resultaat?
Dan kunt u een klacht bij ons indienen.
Bent u vervolgens niet tevreden met de behandeling van uw klacht door ons interne klachtenbureau? Dan kunt u naar het Klachteninstituut voor de financiële dienstverlening (KiFiD), zie kifid.nl. Het KIFID behandelt alleen klachten van consumenten die niet handelen in de uitoefening van een beroep of bedrijf.
Lees ook de voorwaarden
Wilt u precies weten waarvoor u bent verzekerd? Lees dan de voorwaarden en de clausules op uw polisblad. Uw verzekeringsadviseur of onze expert kan u hierop een toelichting geven. U vindt onze voorwaarden op www.saa.nl/voorwaarden.