Protocol betalingsachterstand
Belangrijk: de informatie op deze pagina geldt alleen voor verzekeringen waarvan u de premie aan SAA betaald. Betaalt u de premie aan iemand anders? Dan vindt u de informatie op de website van die verzekeraar of adviseur.
Betalingsproces en de stappen bij niet (tijdig) betalen
Wat als u uw premie niet kan betalen?
Heeft u moeite met het betalen van uw premie, dan is het belangrijk zo snel mogelijk contact met ons op te nemen. Samen kunnen wij dan bepalen hoe wij u kunnen helpen.
Wat kunt u zelf doen
• Laat een rekening nooit liggen
• Vraag advies aan een schuldhulpverlener of neem contact op met de gemeente waar u woont
• Neem contact op met de vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren.
• Kijk op www.nvvk.eu
• Ga naar www.wijzeringeldzaken.nl
Wat kunnen wij voor u doen
Wij zoeken graag samen met u en uw adviseur naar een passende oplossing. Misschien kunnen wij uw verzekering aanpassen. Of de manier van betalen veranderen. Bijvoorbeeld door maandelijks te betalen in plaats van per jaar.
Heeft u moeite met het betalen van uw premie, dan is het belangrijk zo snel mogelijk contact met ons op te nemen. Samen kunnen wij dan bepalen hoe wij u kunnen helpen.
Wat kunt u zelf doen
• Laat een rekening nooit liggen
• Vraag advies aan een schuldhulpverlener of neem contact op met de gemeente waar u woont
• Neem contact op met de vereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren.
• Kijk op www.nvvk.eu
• Ga naar www.wijzeringeldzaken.nl
Wat kunnen wij voor u doen
Wij zoeken graag samen met u en uw adviseur naar een passende oplossing. Misschien kunnen wij uw verzekering aanpassen. Of de manier van betalen veranderen. Bijvoorbeeld door maandelijks te betalen in plaats van per jaar.
Wat gebeurt er als u uw premie niet op tijd betaalt?
Het kan gebeuren dat u een keer te laat bent met betalen. Of dat wij de premie niet van uw rekening kunnen afschrijven. In alle gevallen houden wij ons aan het Protocol bij betalingsachterstanden. Hieronder leggen wij u uit welke stappen wij dan volgen om u te helpen alsnog te betalen.
Ook hebben wij onderaan deze pagina de Meest gestelde vragen voor u benoemd. En kunt u hier uw automatische incasso aanvragen of wijzigen.
Het kan gebeuren dat u een keer te laat bent met betalen. Of dat wij de premie niet van uw rekening kunnen afschrijven. In alle gevallen houden wij ons aan het Protocol bij betalingsachterstanden. Hieronder leggen wij u uit welke stappen wij dan volgen om u te helpen alsnog te betalen.
Ook hebben wij onderaan deze pagina de Meest gestelde vragen voor u benoemd. En kunt u hier uw automatische incasso aanvragen of wijzigen.
Stap 1. Eerste betalingsherinnering
Heeft u de premie niet op tijd betaald, dan ontvangt u van ons een betalingsherinnering. Hierin vragen wij u om de premie alsnog binnen 14 dagen na de premievervaldatum aan ons over te maken.
Ook wijzen wij u er op dat als de premie niet binnen deze 14 dagen door ons ontvangen wordt, er geen dekking wordt verleend voor mogelijke schade die ontstaat. U kunt dan geen beroep meer doen op uw verzekering. Dit betekent dat u schade niet meer vergoed krijgt. Ook als dit kosten zijn die u voor anderen moet betalen, zoals letselschade.
Let op: Heeft u een motorrijtuigverzekering, zoals een auto-, motor of bromfietsverzekering?
Dan melden wij ook het kenteken af bij de RDW. U mag dan niet langer met het motorrijtuig rijden. De RDW controleert dagelijks of motorrijtuigen verzekerd zijn. Is het motorrijtuig langer dan twee dagen niet verzekerd, dan krijgt u van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) een boete.
Gebruik voor deze betaling het rekeningnummer en de betaalomschrijving die wij in de herinneringsbrief vermelden.
Heeft u de premie niet op tijd betaald, dan ontvangt u van ons een betalingsherinnering. Hierin vragen wij u om de premie alsnog binnen 14 dagen na de premievervaldatum aan ons over te maken.
Ook wijzen wij u er op dat als de premie niet binnen deze 14 dagen door ons ontvangen wordt, er geen dekking wordt verleend voor mogelijke schade die ontstaat. U kunt dan geen beroep meer doen op uw verzekering. Dit betekent dat u schade niet meer vergoed krijgt. Ook als dit kosten zijn die u voor anderen moet betalen, zoals letselschade.
Let op: Heeft u een motorrijtuigverzekering, zoals een auto-, motor of bromfietsverzekering?
Dan melden wij ook het kenteken af bij de RDW. U mag dan niet langer met het motorrijtuig rijden. De RDW controleert dagelijks of motorrijtuigen verzekerd zijn. Is het motorrijtuig langer dan twee dagen niet verzekerd, dan krijgt u van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) een boete.
Gebruik voor deze betaling het rekeningnummer en de betaalomschrijving die wij in de herinneringsbrief vermelden.
Stap 2. Tweede betalingsherinnering
Heeft u na de eerste betalingsherinnering de premie niet overgemaakt, dan sturen wij u een tweede herinnering en is de dekking van uw verzekering geschorst.
U kunt dan geen beroep meer doen op uw verzekering. Dit betekent dat u schade niet meer vergoed krijgt. Ook als dit kosten zijn die u voor anderen moet betalen, zoals letselschade.
Let op: Heeft u een motorrijtuigverzekering, zoals een auto-, motor of bromfietsverzekering?
Uw kenteken hebben wij afgemeld bij de Dienst voor het Wegverkeer (RDW). U bent niet meer verzekerd. Hierdoor riskeert u een boete van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). U bent namelijk wettelijk verplicht uw voertuig te verzekeren.
Belangrijk: U heeft na de tweede herinnering 14 dagen na dagtekening van deze tweede herinnering de tijd om de premie aan ons over te maken.
U bent weer verzekerd 24 uur nadat we alle openstaande premie hebben ontvangen. Bij een motorrijtuigverzekering zal het kenteken weer worden aangemeld bij het RDW. Betaal dus zo snel mogelijk. Let op: uw verzekering kan niet met terugwerkende kracht weer ingaan.
Belangrijk: Betaalt u na de tweede herinnering de premie niet op tijd?
Dan brengen wij € 7,50 extra administratiekosten bovenop het totale openstaande bedrag in rekening.
Heeft u na de eerste betalingsherinnering de premie niet overgemaakt, dan sturen wij u een tweede herinnering en is de dekking van uw verzekering geschorst.
U kunt dan geen beroep meer doen op uw verzekering. Dit betekent dat u schade niet meer vergoed krijgt. Ook als dit kosten zijn die u voor anderen moet betalen, zoals letselschade.
Let op: Heeft u een motorrijtuigverzekering, zoals een auto-, motor of bromfietsverzekering?
Uw kenteken hebben wij afgemeld bij de Dienst voor het Wegverkeer (RDW). U bent niet meer verzekerd. Hierdoor riskeert u een boete van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). U bent namelijk wettelijk verplicht uw voertuig te verzekeren.
Belangrijk: U heeft na de tweede herinnering 14 dagen na dagtekening van deze tweede herinnering de tijd om de premie aan ons over te maken.
U bent weer verzekerd 24 uur nadat we alle openstaande premie hebben ontvangen. Bij een motorrijtuigverzekering zal het kenteken weer worden aangemeld bij het RDW. Betaal dus zo snel mogelijk. Let op: uw verzekering kan niet met terugwerkende kracht weer ingaan.
Belangrijk: Betaalt u na de tweede herinnering de premie niet op tijd?
Dan brengen wij € 7,50 extra administratiekosten bovenop het totale openstaande bedrag in rekening.
Stap 3. Eerste aanmaning
Hierin wijzen wij u op de eerdere herinnering en de polisvoorwaarden waarin is vermeld dat u geen dekking meer heeft onder uw polis en dat wij het openstaande bedrag met € 7,50 administratiekosten verhoogd hebben.
U kunt geen beroep meer doen op uw verzekering. Dit betekent dat u schade niet meer vergoed krijgt. Ook als dit kosten zijn die u voor anderen moet betalen, zoals letselschade.
Let op: Heeft u een motorrijtuigverzekering, zoals een auto-, motor of bromfietsverzekering?
Dan hebben wij uw kenteken afgemeld bij de Dienst voor het Wegverkeer (RDW). U bent niet meer verzekerd.
U mag dan niet langer met het motorrijtuig rijden. De RDW controleert dagelijks of motorrijtuigen verzekerd zijn. U riskeert hierdoor een boete van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). U bent wettelijk verplicht uw voertuig te verzekeren.
U bent weer verzekerd 24 uur nadat we alle openstaande premie plus de in rekening gebrachte administratiekosten hebben ontvangen. Bij een motorrijtuigverzekering zal het kenteken weer worden aangemeld bij het RDW. Betaal dus zo snel mogelijk. Let op: uw verzekering kan niet met terugwerkende kracht weer ingaan.
Belangrijk: U heeft na de eerste aanmaning 14 dagen na dagtekening van deze aanmaning de tijd om de premie plus administratiekosten aan ons over te maken.
Als u niet binnen 14 dagen betaalt dan brengen wij € 7,50 extra administratiekosten in rekening bovenop het openstaande bedrag.
Hierin wijzen wij u op de eerdere herinnering en de polisvoorwaarden waarin is vermeld dat u geen dekking meer heeft onder uw polis en dat wij het openstaande bedrag met € 7,50 administratiekosten verhoogd hebben.
U kunt geen beroep meer doen op uw verzekering. Dit betekent dat u schade niet meer vergoed krijgt. Ook als dit kosten zijn die u voor anderen moet betalen, zoals letselschade.
Let op: Heeft u een motorrijtuigverzekering, zoals een auto-, motor of bromfietsverzekering?
Dan hebben wij uw kenteken afgemeld bij de Dienst voor het Wegverkeer (RDW). U bent niet meer verzekerd.
U mag dan niet langer met het motorrijtuig rijden. De RDW controleert dagelijks of motorrijtuigen verzekerd zijn. U riskeert hierdoor een boete van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). U bent wettelijk verplicht uw voertuig te verzekeren.
U bent weer verzekerd 24 uur nadat we alle openstaande premie plus de in rekening gebrachte administratiekosten hebben ontvangen. Bij een motorrijtuigverzekering zal het kenteken weer worden aangemeld bij het RDW. Betaal dus zo snel mogelijk. Let op: uw verzekering kan niet met terugwerkende kracht weer ingaan.
Belangrijk: U heeft na de eerste aanmaning 14 dagen na dagtekening van deze aanmaning de tijd om de premie plus administratiekosten aan ons over te maken.
Als u niet binnen 14 dagen betaalt dan brengen wij € 7,50 extra administratiekosten in rekening bovenop het openstaande bedrag.
Stap 4. Tweede aanmaning
Wij wijzen u wederom op de eerdere herinneringen, aanmaning en de polisvoorwaarden waarin vermeld is dat u geen dekking meer heeft onder uw polis en wij het openstaande bedrag verhoogd hebben met € 7,50 extra administratiekosten.
Als u niet op tijd betaalt, beëindigt SAA uw verzekering. Wij kunnen dan ook uw gegevens en de reden van beëindiging van uw verzekering registeren bij de Stichting Centraal Informatie Systeem (CIS). Verzekeraars in Nederland gebruiken deze gegevens bij het beoordelen van nieuwe verzekeringsaanvragen. Een dergelijke registratie kan dus misschien nadelige gevolgen voor u hebben.
Let op: Heeft u een motorrijtuigverzekering, zoals een auto-, motor of bromfietsverzekering?
Dan blijft uw kenteken afgemeld bij de Dienst voor het Wegverkeer (RDW). U blijft niet verzekerd.
U mag nog steeds niet met het motorrijtuig rijden. De RDW controleert dagelijks of motorrijtuigen verzekerd zijn. U riskeert hierdoor een boete van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). U bent wettelijk verplicht uw voertuig te verzekeren.
Uw dekking wordt hersteld de dag nadat wij het totale openstaande bedrag op onze bankrekening hebben ontvangen. Bij een motorrijtuigverzekering zal het kenteken dan weer worden aangemeld bij het RDW.
Let op
Heeft u na de tweede aanmaning nog steeds niet betaald binnen 14 dagen na dagtekening van deze tweede aanmaning dan dragen wij de vordering over aan het incassobureau Cannock Incasso Rotterdam. In dat geval wordt de vordering verhoogd met buitengerechtelijke incassokosten.
Deze incassokosten bedragen 15% van het factuurbedrag met een minimum van € 48,40 inclusief BTW, conform de Wet normering buitengerechtelijke incassokosten.
Wij wijzen u wederom op de eerdere herinneringen, aanmaning en de polisvoorwaarden waarin vermeld is dat u geen dekking meer heeft onder uw polis en wij het openstaande bedrag verhoogd hebben met € 7,50 extra administratiekosten.
Als u niet op tijd betaalt, beëindigt SAA uw verzekering. Wij kunnen dan ook uw gegevens en de reden van beëindiging van uw verzekering registeren bij de Stichting Centraal Informatie Systeem (CIS). Verzekeraars in Nederland gebruiken deze gegevens bij het beoordelen van nieuwe verzekeringsaanvragen. Een dergelijke registratie kan dus misschien nadelige gevolgen voor u hebben.
Let op: Heeft u een motorrijtuigverzekering, zoals een auto-, motor of bromfietsverzekering?
Dan blijft uw kenteken afgemeld bij de Dienst voor het Wegverkeer (RDW). U blijft niet verzekerd.
U mag nog steeds niet met het motorrijtuig rijden. De RDW controleert dagelijks of motorrijtuigen verzekerd zijn. U riskeert hierdoor een boete van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). U bent wettelijk verplicht uw voertuig te verzekeren.
Uw dekking wordt hersteld de dag nadat wij het totale openstaande bedrag op onze bankrekening hebben ontvangen. Bij een motorrijtuigverzekering zal het kenteken dan weer worden aangemeld bij het RDW.
Let op
Heeft u na de tweede aanmaning nog steeds niet betaald binnen 14 dagen na dagtekening van deze tweede aanmaning dan dragen wij de vordering over aan het incassobureau Cannock Incasso Rotterdam. In dat geval wordt de vordering verhoogd met buitengerechtelijke incassokosten.
Deze incassokosten bedragen 15% van het factuurbedrag met een minimum van € 48,40 inclusief BTW, conform de Wet normering buitengerechtelijke incassokosten.
Automatisch incasso
Meestgestelde vragen
Welke betaaltermijnen kan ik kiezen?
U kunt kiezen of u de premie per maand, kwartaal of jaar wilt betalen.
Let op: als u de premie per maand wilt betalen is het verplicht om dit per automatische incasso te doen.
Wat moet ik doen als ik teveel heb betaald?
SAA herkent dit automatisch. Als er geen bedrag meer bij ons openstaat, storten wij dit automatisch terug.
Hoe kan ik de premie betalen?
U kunt de premie zelf aan ons overmaken of dit door middel van automatische incasso laten doen.
Let op: als u de premie per maand wilt betalen is het verplicht om dit per automatische incasso te doen.
Ik wil mijn rekeningnummer aanpassen. Hoe kan ik dat doen?
Stuur een e-mail met daarin het oude en nieuwe rekeningnummer naar info@saa.nl. Vervolgens zetten wij dit door en ontvangt u van ons een bevestiging.
Wat als ik voor meerdere verzekeringen een betalingsachterstand heb?
Wij voegen dit zo veel mogelijk samen zodat er geen verschillende incassoprocedures lopen.
Wat is het rekeningnummer van SAA?
Wilt u uw openstaande premie direct betalen?
Dan kunt u dat doen via rekeningnummer: NL31RABO0123542480 op naam van SAA Verzekeringen B.V.
Vermeld daarbij altijd uw factuur- of verzamelnummer als mededeling.
Ik wil per automatische incasso betalen. Hoe kan ik dat doen?
Vul hierboven het formulier in. Wij doen de rest.